Epidemiologiczne badanie choroby Lyme w południowej Szwecji

Choroba z Lyme, która jest przenoszona przez kleszcze i wywoływana przez krętki Borrelia burgdorferi (obecnie prawidłowo opisana jako B. burgdorferi sensu lato, w tym podgatunek B. burgdorferi sensu strictu, B. afzelii i B. garinii), jest najczęstszym wektorem infekcja u dorosłych w umiarkowanych rejonach półkuli północnej. Nasza wiedza na temat epidemiologicznych cech boreliozy jest ograniczona, a ankiety przeprowadzane w kilku krajach były retrospektywne lub ograniczone do wybranych grup pacjentów, pacjentów postrzeganych przez lekarzy w niektórych specjalnościach medycznych lub małych obszarach geograficznych.1-17 W Europie, w przeciwieństwie do Stany Zjednoczone, borelioza nie jest chorobą podlegającą obowiązkowi zgłoszenia 18, co może wyjaśniać różnice w objawach klinicznych zgłaszanych w Europie i Stanach Zjednoczonych.19,20 Przeprowadziliśmy prospektywny, populacyjny aktywny nadzór nad boreliozą w południowej Szwecji w celu ustalenia częstości występowania infekcji i jej objawów klinicznych oraz umożliwienia porównania z innymi obszarami w Europie i Stanach Zjednoczonych.
Obszar badań i populacja
Rysunek 1. Rysunek 1. Skandynawia i obszar badań w południowej Szwecji. Symbole na prawej mapie wskazują miejsca, w których pacjenci byli prawdopodobnie zakażeni boreliozą.
Obszar badań obejmujący 49 000 km2 (11 procent obszaru Szwecji) składał się z siedmiu południowych powiatów i miał 2.113.068 mieszkańców (24 procent populacji) (rysunek 1). Tereny rolnicze dominują w południowej i zachodniej części regionu, a lasy w północnej i wschodniej części. Rozległy archipelag leży u wschodniego wybrzeża. Borelioza występuje endemicznie na badanym obszarze; wskaźniki infekcji w kleszczach Ixodes ricinus z różnych miejsc wahają się od 10 do 30 procent.5 Klimat w okresie badania nie różnił się znacząco od wartości średnich z ostatnich 30 lat. Średnia temperatura wynosiła poniżej 6 ° C od listopada do kwietnia.
Projekt badania
Badanie było aktywnym, populacyjnym, prospektywnym badaniem przeprowadzonym między maja 1992 r. A 30 kwietnia 1993 r. W tym okresie borelioza została tymczasowo uznana za chorobę podlegającą obowiązkowi zgłoszenia. Wszyscy lekarze ogólni, a także specjaliści, mieszkańcy i osoby z dermatologii, chorób zakaźnych, chorób wewnętrznych, otorynolaryngologii, pediatrii, reumatologii i neurologii zostali poinformowani o badaniu i otrzymali materiały edukacyjne na temat choroby, a także formularze zgłoszeniowe. Wszyscy lekarze, z których zdecydowana większość jest zatrudniona przez rząd, zostali zidentyfikowani za pośrednictwem centralnych rejestrów. Przypomnienia o studiach i ulotkach informacyjnych były rozprowadzane wielokrotnie, a badanie było szeroko omawiane przez media. Ponadto wszystkie raporty laboratoryjne dotyczące testów serologicznych na obecność boreliozy (w tym raporty z testów negatywnych) zawierały przypomnienie o badaniu.
Formularz zgłoszeniowy zawierał unikalny osobisty numer identyfikacyjny pacjenta, wiek i płeć, datę ukąszenia kleszcza, listę objawów i objawów, datę wystąpienia objawów, datę diagnozy, szczegóły leczenia, badania laboratoryjne. wyniki testu oraz anatomiczne i geograficzne umiejscowienie ukąszenia przez kleszcza
[patrz też: usg stawu skokowego warszawa, dyżury aptek radomsko, kolendra mielona ]