Epidemiologiczne badanie choroby Lyme w południowej Szwecji ad

W przypadkach z objawami skórnymi odnotowano anatomiczne umiejscowienie i średnicę zmiany. W przypadku pacjentów z objawami boreliozy innymi niż rumień wędrujący lekarze zostali poproszeni o przesłanie kopii dokumentacji medycznej. Testy laboratoryjne, wszystkie wykonane w laboratoriach prowadzonych przez rząd, zostały wykonane, gdy uznano to za konieczne na podstawie oceny klinicznej. Jeśli przeprowadzono testy przeciwciał, zalecono testowanie sparowanych próbek surowicy otrzymanych co najmniej w odstępie czterech tygodni. Wszystkie raporty zostały przeanalizowane, a w razie potrzeby dodatkowe informacje uzyskano w drodze wywiadów z lekarzami prowadzącymi badania. Badanie zostało zatwierdzone przez komisje ds. Etyki badań na uniwersytetach w Lund, Göteborgu i Linköping.
Definicja przypadku
Do naszej analizy włączono tylko pacjentów z aktywną chorobą. Dlatego lekarze zostali poproszeni o zgłoszenie informacji na temat wszystkich pacjentów, którzy otrzymali leczenie antybiotykowe z powodu podejrzenia boreliozy. Diagnozę oparto na definicjach przypadku, które zasadniczo odpowiadały definicjom stosowanym przez Centers for Disease Control and Prevention (CDC) do celów nadzoru.21 Rozpoznanie choroby z Lyme wymagało klinicznie zdiagnozowanego rumienia wędrownego lub jednego lub więcej klinicznych objawów choroby plus potwierdzenie serologiczne. Rumień migrujący zdefiniowano jako zmianę skórną typowo rozpoczynającą się od czerwonego makule lub grudki i rozszerzającą się w ciągu kilku dni lub tygodni w celu utworzenia dużego, okrągłego uszkodzenia, często z centralnym oczyszczaniem. Aby spełnić kryterium rozpoznania, pojedyncze uszkodzenie musiało osiągnąć średnicę co najmniej 5 cm. Obrzękowe zmiany rumieniowe występujące w ciągu kilku godzin od ukąszenia kleszcza nie kwalifikują się.
Inne objawy kliniczne zostały ocenione przez jednego z badaczy. Lyme zapalenie stawów zdefiniowano jako nawracające, krótkotrwałe ataki widocznego obrzęku w jednym lub kilku stawach, ewentualnie z chronicznym zapaleniem stawów. Manifestacje, które nie zostały uznane za diagnostyczne, obejmowały postępujące zapalenie stawów, które nie było poprzedzone krótkimi atakami i przewlekłym, symetrycznym zapaleniem wielostawowym. Pacjenci z bóle stawów, mięśniami i samym zespołem fibromialgii zostali wykluczeni.
U pacjentów z limfocytarnym zapaleniem opon mózgowych, zapaleniem opon mózgowo-rdzeniowych, radikuloneuropatią lub zapaleniem mózgu i rdzenia mózgu zdiagnozowano neuroboreliozę. Zapalenie mózgu i rdzenia musiało być potwierdzone przez wykazanie wyższego miana przeciwciał przeciwko B. burgdorferi w płynie mózgowo-rdzeniowym niż w surowicy. Ból głowy, zmęczenie, parestezja lub łagodna sztywność karku nie zostały zaakceptowane jako dowód neurologicznego zaangażowania.
Lyme zapalenie tętnic definiowano jako zaburzenia przewodzenia przedsionkowo-komorowego o wysokim stopniu (drugiego lub trzeciego stopnia) o ostrym początku, które ustąpiły w dniach lub tygodniach, czasami związane z zapaleniem mięśnia sercowego. Kołatanie serca, bradykardia, blok odnogi pęczka Hisa i zapalenie mięśnia sercowego jako pojedyncze objawy nie zostały zaakceptowane.
Inne objawy skórne, nieuwzględnione w kryteriach CDC, obejmowały: akrodermatitis chronica atrophicans i borelium lymphocytoma. Kryterium dla zapalenia skóry było charakterystyczne niebieskawo-czerwone przebarwienie, często z obrzękniętą infiltracją, a czasem postępujące do atrofii lub zmian twardzinowych. Krwawnik borealny zdefiniowano klinicznie typowym naciekiem na skórze niebieskawoczerwonym, a jeśli wykonano biopsję, przez proliferację limforetyczną w skórze właściwej, podskórnej lub obu.
Testy serologiczne
Rutynowe testy laboratoryjne w celu wykrycia przeciwciał IgG lub IgM przeciwko B.
[więcej w: instytut żywności i żywienia piramida, jovesto cena, skierowanie do poradni specjalistycznej wzór ]