CHOROBY CHIRURGICZNE KOSCI I STAWOW

February 20th, 2018

CHOROBY CHIRURGICZNE KOSCI I STAWOW I. NAKŁUCIE STAWU Nakłucie stawu robimy w celach: a) rozpoznawczych, b) leczniczych. A. Nakłucie w celu rozpoznawczym Nakłucie stawu nie, jest zabiegiem pozbawionym niebezpieczeństwa dlatego robimy je dopiero wtedy, gdy inne metody badania nie prowadzą do celu. Zapalenie stawów pochodzenia zakaźnego: w płynie wydobytym nakłuciem spotyka się niezbyt liczne leukocyty, liczne limfocyty i komórki śródbłonka, przypominające wyglądem monocyty, oraz zmienną ilość erytrocytów. Opadanie krwinek bywa często przyspieszone. Prócz tego spotyka się lekką niedokrwistość, czasem zwiększoną leukocytozę i prawie zawsze limfocytozę. Po 15-minutowym naświetlaniu chorego stawu falami krótkimi dolegliwości z reguły wzrastają po upływie 1 – 2 godzin, a temperatura ciała podnosi się o 1 – 2°. [hasła pokrewne: dentysta bydgoszcz, nefrolog, dentysta legnica ]